Međunarodno ekipno natjecanje u podvodnom ribolovu, Dive In kup, šesti se put održalo u subotu, 05. svibnja 2018. u Zadru. Organizator natjecanja, Sportsko ribolovno društvo Harpun iz Zadra, kao ribolovnu zonu odredio je širi akvatorij Rivnja, Sestrunja, Molata i Dugog otoka. Vaganje, proglašenje pobjednika i after party održali su se u Famous Beach&Grill baru na Boriku. Sudjelovalo je 98 natj...
Opširnije...U subotu 07. travnja 2018. na zagrebačkom bazenu „Utrine“ u organizaciji Hrvatskog ronilačkog saveza, a pod domaćinstvom DPS „Zagreb“ i Zagrebačkog ronilačkog saveza održano je 14. Prvenstvo Republike Hrvatske u ronjenu na dah ...
Opširnije...Međunarodna konferencija "Otpad u moru - izazovi i rješenja", u organizaciji Davora Škrleca, zastupnika u Europskom parlamentu, koja je jučer održana u Županijskoj komori Split, okupila je brojne domaće i inozemne s...
Opširnije...Od iduće akademske godine 2017./2018. Odjel za ekologiju, agronomiju i akvakulturu Sveučilišta u Zadru započinje s izvođenjem novog sveučilišnog diplomskog studija pod nazivom "Održivo upravljanje vodenim ekosustavi...
Opširnije...Objavljen je Pravilnik o ribolovnim mogućnostima za ribolov okružujućom mrežom plivaricom – srdelarom. Navedeni propis sadrži odredbe dosadašnjeg Pravilnika o prostornom i vremenskom ograničenju obavljanja gosp...
Opširnije...Riječ je o sredstvima iz EU fondova i Državnog proračuna, isplaćenima preko Vladine Agencije za plaćanja u poljoprivredi, koja je ujedno zadužena i za kontrolu poljoprivrednika na terenu. U Dalmaciju je otišlo samo ...
Opširnije...Na zadovoljstvo Korčulana, poslije puno godina neodgovarajućih uvjeta za rad ribarnice gradska je uprava konačno riješila spomenuti problem. Grad Korčula svojedobno je pronašao zakupca u tvrtki ECA koji su ug...
Opširnije...Hrvatske i talijanske organizacije okupljene oko projekta Adriatic Recovery Project pozdravljaju odluku Hrvatske da zabrani ribolov u međunarodnim vodama Jabučke kotline. To je jedno od najvažnijih mrijestilišt...
Opširnije...Uhodani tim Lokalne akcijske skupine "Škoji" (LAG) s iskustvom provođenja i korištenja novca iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj, prošle godine se odlučio na pokretanje inicijative u ribarst...
Opširnije...Danas je naprosto nemoguće da neko plovilo uđe u hrvatske teritorijalne vode a da policija to ne primijeti. To ne podrazumijeva da policijski brodovi moraju neprestance patrolirati duž cijele granice na moru, što bi...
Opširnije...Na Sveučilištu u Zadru predstavljen je projekt Blue Education for Sustainable Management of Aquatic Resources – BLUE SMART. BLUE SMART je projekt odobren u sklopu natječaja “Blue Careers in Europe” koji je ra...
Opširnije...Dana 16.11.1984., u blizini otoka Mrtovnjaka u Murterskom moru dogodila se jedna od možda najvećih i potencijalno najopasnijih havarija u našim krajevima. Talijanski tanker "Brigitta Montanari", izgrađen prilagođen za prijevoz ukapljenih tereta, potonuo je na dubinu od 82 metra, zajedno sa svojim teretom od 1300 tona vinil-klorid-monomera (VCM-a). Sam vinil-klorid-monomer jest kancerogen već pri koncentraciji u zraku većoj od 2 ppm-a (particles-per-million, tisućiti dio postotka, a odnosi se na stalno 8-satno radno vrijeme u takvom okruženju), vrlo lako zapaljiv i eksplozivan (pri 3.5 postotnoj koncentraciji u zraku, recimo u slučaju curenja plina) te u visokim koncentracijama izaziva trenutnu smrt. Da bi stvar bila još tragičnija mjesto potonuća jest bilo nedaleko od Nacionalnog parka Kornati i samim time, da je došlo do curenja VCM-a, posljedice po okoliš i stanovništvo bi bile nesagledive.
"Brigitta Montanari" izgrađena je 1975. godine i plovila je pod malteškom zastavom za talijansku brodarsku kompaniju.. U samoj nesreći poginula su tri mornara od ukupno 12 članova posade, no nađena su tijela samo dvojice. Ustanovljeno je da je brod pri potonuću prvo krmom udario u muljevito dno, a potom se prevalio na desni bok. Kako se vlasnik broda, talijanska brodarska kompanija, oglušio o zahtjeve za vađenjem broda, angažirana je tvrtka "Brodospas".
Kako se vjerovalo da tankovi sa vinil-klorid-monomerom (VCM-om) nisu oštećeni, prvotna ideja je bila izvaditi tanker na površinu, prepumpati otrovan ukapljeni plin u drugi tanker i potom ga odvući u rezalište. Vađenju se pristupilo u kolovozu 1987., dvije godine nakon što je brod potonuo, međutim tijekom priprema za vađenje ustanovljen je da postoji pukotina između palube i lijevog boka kroz koju je procijenjeno curenje otrovnog plina od oko 1kg dnevno. Kako se zbog curenja plina brod nije moglo izvući na površinu. Zbog oslabljenog trupa, koji je pri potonuću doživio teška oštećenja, moralo se promijeniti pristup. Dana 17. studenog 1987. brod je uspravljen na ravnu kobilicu, međutim dotadašnja dizalica koja je korištena, počela je zbog hladnoće blokirati. Radovi su nastavljeni u proljeće 1988. kada je brod dignut na dubinu od 55 metara i na toj dubini dotegljen do uvale Remetić kod otoka Kaprije, gdje je nasukan na pješčano dno. Nakon analiza, ustanovljeno je da je preostali VCM upotrebljiv za daljnju preradu i brod je podignut na dubinu do 30 metara i VCM se nalazio vrlo blizu tlaku pri kojem naglo iz tekućeg prelazi u plinovito stanje. Nakon dodatnih analiza pristupilo se prepumpavanju VCM-a upumpavanjem morske vode u tankove (i potiskivanjem VCM-a van, budući da je VCM lakši od morske vode). Prepumpani VCM prihvatio je brod "Capo Verde", a ispumpavanjem je spašeno oko 700 tona vinil-klorid-monomera. Nakon ispumpavanja, brod je podignut na površinu i s mnogo muke (budući da je zbog teških oštećenja brod i propuštao vodu i naginjao se na jedan bok i zanosio) otegljen u rezalište.
Biološka istraživanja koja su provedena 1987. godine na organizmima koji su živjeli ili boravili u blizini broda (budući da je koncentracija otrovnog VCM-a bila znatna u krugu od 300 metara od potonulog broda) pokazala su da zbog istjecanja VCM-a tijekom dvije godine u kojima je brod boravio na dnu mora srećom nije bilo akutnih posljedica po pitanju morskog života. Također, unatoč istjecanju VCM-a, samu olupinu su prekrili morski organizmi i time je teorija po kojoj istjecanje te količine vinil-klorid-monomera može ozbiljno ugroziti život u moru, srećom nije potvrđena. No, postavlja se pitanje, što bi bilo da je količina otrovnog plina koji se koristi u izradi plastičnih masa bila veća i kakve bi tada bile posljedice po okoliš.
Unatoč tome što je brod uspješno izvučen na kopno, bez veće štete po okoliš, činjenica je, da se u samoj blizini Nacionalnog parka "Kornati" pune četiri godine (od 1984 do 1988) nalazila prava ekološka bomba, o kojoj danas, 20 godina kasnije nema baš mnogo zapisa. Preroštao sam Wikipediju u kojoj nisam našao niti slovce o Brigitti Montanari, a Greenpeace, koji se toliko aktivirao oko slučaja potonuća tankera SS Valdez na Aljasci, o rečenom slučaju nema zapisano niti slovca. Također, pokušao sam pronaći neku sliku na Internetu, ali osim u Brodospasovoj prezentaciji nisam našao nijednu konkretniju fotografiju broda. Sve u svemu, stekao sam dojam da je "Brigitta Montanari" tema koja se nerado spominje i o kojoj se zapravo, osim o samom procesu vađenja zapravo malo zna, a ako se i spominje, spominje se u pravom kontekstu onoga što je uistinu bila: ekološka bomba. Osim što sam čitajući ostale članke stekao dojam da Brigitta Montanari nije potopljena slučajno (neki novinari daju te indicije), zanima me kako se moglo dogoditi da prođu četiri godine između potonuća i vađenja broda? No, s druge strane, sreća da je uopće izvađen, a ne pretvoren u spomenik ljudske nebrige i nemara.
No, dok je Brigitta Montanari ležala na dnu murterskog zaljeva, boduli s otoka Kaprije (u čiju uvalu je brod dotegljen prije ispumpavanja) pitali su se:
"Oj, Brigitto, što nam zada muka, imal’ neko ko bi te izvuka?"
Preneseno sa bloga.
U subotu 07. travnja 2018. na zagrebačkom bazenu „Utrine“ u organizaciji Hrvatskog ronilačkog saveza, a pod domaćinstvom DPS „Zagreb“ i Zagrebačkog ronilačkog saveza održano je 14. Prvenstvo Republike Hrvatske u ronjenu na dah u disciplinama dinamika, dinamika bez peraja, dinamika bi-fins i statika po CMAS pravilima. Obzirom na počet...
Opširnije...Svaki pravi ljubitelj podvodog svijeta u vodi se osjeća opušteno i u svakom zaronu u duboko plavetnilo neizmjerno uživa. Za ronioce na dah i podvodne ribolovce dubina je nešto privlačno, osjećaj koji je nemoguće opisati nekome tko ima strah od vode ili dubine. Osjećaj opuštenosti u vodi i uživanja u zaronima najvažniji su faktori ...
Opširnije...