Test je proveden kako bi se optimizirala kombinacija gumenjaka dužine 4,9m i honde 40ks, a za uporabu u podvodnom ribolovu. Gumenjak s opremom koja se uvijek nalazi na plovilu (konzola, volan, sidra, akumulator, priručni alat … ) je težak oko 250 kg, vanbrodski motor je težak cca 100 kg, a za vrijeme testa su u plovilu bila i dva čovjeka, dodatan alat, gorivo (20-ak litara) i cca 26kg olova. Točne težine nisu izmjerene, a što nije niti cilj jer je procijenjeno da dodatna masa u plovilu odgovara masi opreme za podvodni ribolov.
Test je proveden u dva dana. Prvi dan su na testu bile četiri propelera.
Prva brojka označava broj krila na propeleru, druga brojka označava promjer propelera izražen u inčima, a zadnja brojka označava pitch propelera. Propeler 3x11.25x13 je propeler isporučen s vanbrodskim motorom, a ostala 3 propelera su marke Solas, te se ovim putem zahvaljujem ovlaštenom zastupniku za Republiku Hrvatsku.
Plovilo je u moru zadnjih 6 mjeseci i na nevolju vlasnika (korišteni intonak (koper) se nije pokazao kvalitetnim) je dno za vrijeme prvog dana testiranja imalo obraštaj i koloniju lupara. Za vrijeme drugog dana testiranja su četkom i plastičnom špatulom uklonjeni lupari i travnati obraštaj, ali je dno i dalje bilo malo hrapavo "na ruku", pa se ne može reći da su postignuti uvjeti kakvi su bili kad je plovilu porinuto nakon zimske stanke.
Za istaknuti je kako se s originalnim hondinim propelerom (redni broj 1) nedugo po porinuću plovila u more moglo uhvatiti visokih 5900 okretaja, te je ostvareni visoki broj okretaja nagnao na razmišljanje o promjeni propelera. Taj visoki broj okretaja je ostvaren sa samo jednom osobom u plovilu. U dvije osobe je ostvaren nešto manji broj okretaja, cca 5750 okretaja. Putna brzina s postojećim propelerom pri odlasku u podvodni ribolov je bila oko 17.0 čvorova, pri 4500 okretaja i potrošnja je iznosila oko 0.5 L/NM.
Rezultati testa prvog dana prikazani u tablici. Prema prikazanom u tablici optimalni propeleri bi bili ili 3x11.1x14 ili 3x11x15, ali za napomenuti je da su se uvjeti testa promijenili i da su rezultati dobiveni sa 3x11x15 ostvareni u idealnim uvjetima (bonazza i niz kurenat), dok su se uvjeti promijenili u ostala dva slučaja.
3x11.25x13 |
3x11.1x14 |
4x10.5x14 |
3x11x15 |
|||||||
okr/min |
brzina [KTS] |
okr/min |
brzina [KTS] |
okr/min |
brzina [KTS] |
okr/min |
brzina [KTS] |
|||
2000 |
4,9 |
2000 |
4,9 |
2000 |
4,90 |
2000 |
4,90 |
|||
3000 |
6,2 |
3000 |
6,9 |
3000 |
6,90 |
3000 |
7,50 |
|||
3300 |
8,3 |
3300 |
10 |
3300 |
10,50 |
3300 |
10,80 |
|||
3500 |
11,0 |
3550 |
12,60 |
3500 |
12,80 |
|||||
3900 |
13,6 |
3850 |
14,4 |
3900 |
15,20 |
|||||
4100 |
15,0 |
4000 |
16 |
4000 |
15,80 |
4100 |
16,90 |
|||
4300 |
16,5 |
4300 |
17,6 |
4250 |
17,70 |
|||||
4500 |
17,5 |
4500 |
19,1 |
4500 |
18,80 |
4500 |
19,20 |
|||
4750 |
18,4 |
4800 |
20,6 |
4750 |
20,30 |
|||||
5000 |
20,0 |
5000 |
22,3 |
4900 |
21,00 |
4900 |
21,00 |
|||
5300 |
21,8 |
Odlučeno je sutra ponoviti test s 4x10.5x14 i usporediti dobivene rezultate sa 3x11x15. Sutra pri nešto manje idealnim uvjetima, su se ostvarili isti rezultati za 4x10.5x14 kao i za 3x11x15 od prethodnog dana (vidi tablicu), pa je vidljivo kako mala promjena stanje na moru ipak značajno utječe. Testni tim je bio nezadovoljan s maksimalnim ostvarenim brojem okretaja, a razlog je ležao u prije spomenutom obraštaju dna, pa se pristupilo čišćenju dna. Inače, preporučeni maksimalni broj okretaja za predmetni motor je cca 5500 okretaja/min.
Uočljiv je bio i pad maksimalnog broja okretaja za propeler 3x11.25x13 nedugo nakon porinuća i nakon šest mjeseci provedenih u moru. Pad od čak 450-500 okretaja je ipak bio neočekivano velik, pa se čovjek zapita da li je izabrao dobar ili loš datum za provedbu testa, te da li bi možda čak bilo bolje test provesti u neki srednjim uvjetima obraštaja. Te rasprave su ostale otvorene za širu javnost i strastvene nautičare.
Druga runda testiranja se sastojala od usporedbe brzina i okretaja uz vjetar i niz vjetar, a kako bi se što bolje mogli usporediti rezultati, naime dok se plovilo pripremilo za novu turu jurcanja u Kaštelanskom zaljevu, zapuhao je umjereni maestral. Odlučeno je usporediti performanse propelera 4x10.5x14 i 3x11.1x14, te su se daljnja testiranja nastavila samo sa spomenutim propelerima Očekivan je pomak u maksimalnom broju okretaja, kao i ostvarenim brzinama pri okretajima u rasponu od 4000-4500 okretaja. Zbog umjerenog maestrala se testiranje provodilo na način da su se mjerile performanse pri plovidbi kontra vjetra, a zatim niz vjetar.
3x11.1x13 |
3x11.1x14 |
4x10.5x14 |
4x10.5x14 |
|||||||
okr/min |
brzina [KTS] |
okr/min |
brzina [KTS] |
okr/min |
brzina [KTS] |
okr/min |
brzina [KTS] |
|||
2000 |
4,7 |
2000 |
5,2 |
2000 |
4,5 |
2100 |
5,2 |
|||
2500 |
5,2 |
2600 |
6,0 |
2500 |
5,5 |
2500 |
6,0 |
|||
3000 |
6,6 |
3000 |
7,3 |
3000 |
6,7 |
3000 |
6,7 |
|||
3900 |
15,1 |
3850 |
15,8 |
3850 |
14,9 |
3800 |
15,5 |
|||
4100 |
17,0 |
4150 |
18,4 |
4100 |
16,8 |
4200 |
18,3 |
|||
4300 |
18,0 |
|||||||||
4500 |
19,7 |
4500 |
20,3 |
4400 |
19,0 |
4500 |
20,0 |
|||
4800 |
21,7 |
4950 |
23,2 |
4750 |
20,9 |
4800 |
22,0 |
|||
5150 |
23,3 |
5150 |
24,4 |
5000 |
22,8 |
5000 |
24,0 |
Zapažen je porast maksimalnog broja okretaja nakon "čišćenja" dna. Porast za trokraki propeler je 150 okretaja, a za četverokraki je 100 okretaja. Ujedno je veća i maksimalna brzina, kao i sve ostale brzine u režimu glisiranja (glisiranje počinje na cca 3300-3500 okretaja). Dno je i dalje "na ruku" bilo malo hrapavo i sigurno bi se sa čistim dnom mogle ostvariti još bolje performanse. Procjena je kako bi se sigurno "izvuklo" bar 150-200 okretaja na maksimalnim brzinama pri čistom dnu.
Ostvarene putne brzine pri 4500 okretaja su bile oko 20 čvorova, ali već pri 4100 okretaja se ostvaruju performanse kakve su s prijašnjim propelerom bile na 4500 okretaja. Čak i pri vožnji na 4300 okretaja su performanse s 3x11.1x14 značajno bolje. Zbog maksimalnog broja okretaja i zbog nešto veće putne brzine je odluka o izboru optimalnog propelera pala na 3x11.1x14. Ukoliko se ostvare očekivanja o povećanju maksimalnog broja okretaja pri čišćem dnu, to će potvrditi izbor. Kasnije je probana i kombinacija s jednim čovjekom u brodu, i izmjerena je brzina od 19,6 čvorova pri 4300 okretaja.
Odabrani propeler je već na brodu a za koji dan će se testirati u stvarnim uvjetima, pa će se znati i utjecaj i na potrošnju.