Nakon serije o testiranju motora od 115 KS četiriju proizvođača, provedenom na istom gumenjaku - Koturić 599 Special - donosimo konačni izvještaj s našim dojmovima koji bi čitateljima mogli poslužiti kao indicije kad, odnosno ako, budu jednom kupovali vanbrodski motor za svoju brodicu. Prvi naš "maneken" bio je Mercury EFI 115, četverotaktni agregat nove koncepcije. Zahvaljujući tehničkim inovacijama, u vožnji s tim motorom na krmi gumenjaka stječe se dojam da mu je snaga veća od deklarirane. Težak 185 kg, desetak više nego što stoji u katalozima(!), zapremnine je 1741 ccm, a ubrizgavanje goriva je direktno. Maksimalan broj okretaja, ovisno o odabranom vijku, iznosi 6000-6400 u minuti; dopušteni maksimum postigli smo aluminijskim vijkom broj 17 (alternativno, taj se motor oprema čeličnim); naime, kako se radilo o laganom plovilu, Igor Šolaja iz zastupničke tvrtke Boltano odlučio se za aluminijski vijak. Lagan propeler i blok tipa Verado rezultirali su za "četverotaktaše" neočekivanom vršnom brzinom. Nakon testa i iskustva s čeličnim vijkom motora Evinrude E-Tec, ostalo je otvoreno pitanje jesmo li odabrali dovoljno brz vijak, odnosno ne bi li se boljim pokazali "devetnaestica" ili vijak veličine 21. Cijena Mercuryja EFI 115 (u Boltana) je 79.000 kuna (s PDV-om), a uključuje vijak po izboru, dva digitalna multifunkcionalna instrumenta i daljinske komande.
Kako smo zamijetili - i opisali - EFI 115 eksplozivno starta, a radi stabilno i mirno u svim režimima. U iznimno teškim uvjetima u Velebitskom kanalu, pri stanju mora 4, uz nizak broj okretaja, glisirali smo brzinom od 16 čvorova. Što se tiče potrošnje, jedno je mjerenje pokazalo da je motor "popio" 62 litre tijekom 6 sati glisiranja, a drugom je prilikom potrošnja u desetak sati plovidbe bila 123 litre, uz napomenu da smo dva i pol sata glisirali brzinom većom od 30 čvorova. Cijena impelera je 450 kuna, a komplet od 4 cink-protektora iznosi 1000 kuna. Opći dojmovi su: relativno bučna promjena režima rada, tih rad motora pri nižim brojevima okretaja - bučan pri višim, blizak "lavljoj rici" Optimaxa. Mercury EFI osigurava visoku vršnu brzinu plovila, a ekonomična potrošnja je pri brzinama od 18 do 27 čvorova, uz potrošnju od 10 do 20 litara goriva na sat. Radnu temperaturu motopostiže vrlo brzo, a pokazao se izdržljivim i za cjelodnevnu jurnjavu.
Drugi motor na testu, Yamaha F 115, četverotakni je agregat koji je već sedam godina na tržištu, a u zastupničkoj tvrtki Motonautika Katunarić nisu zabilježili da se ijedan pokvario. Yamahin vijak br. 17, u usporedbi s Mercuryjevim, drugačije je oblikovanih krakova, ali se pokazao jednako efikasan u teškim uvjetima plovidbe, dok je u idealnima ostvario pretpostavljen radni maksimum motora od 60- 00 okretaja u minuti. Deklariranu potrošnju od 38 litara na sat nismo dosegnuli - pri brzini od 37 čvorova ovaj je motor trošio samo 32 litre, što predstavlja izvanredan rezultat i potvrđuje izvrsnu usklađenost korištenoga gumenjaka s Yamahom i odabranim vijkom. Cijena impelera je 234 kune, a od četiriju cink-protektora, dva protektora - koje korisnik može samostalno zamijeniti - nalaze se na nosaču (stoje 155 kn) i iza pozicije vijka (194 kn), dok su dva u glavi motora (143 kn). Yamaha F 115 četverocilindrični je četverotaktni vanbrodski motor klasične koncepcije, teži 194 kilograma, a zapremnina mu je 1741 ccm. Ubrizgavanje goriva je direktno. Stoji 79.870 (s PDV-om), a u cijenu su uključeni vijak, dva digitalna multifunkcijska instrumenta i daljinske komande. Korištena tehnologija podržava standard NME 2000, što omogućuje priključivanje u sustav i drugih (navigacijskih i sl.) uređaja. Na jednoj od ruta glisirali smo 13 i pol sati, pri čemu je potrošeno 128 litara goriva - uz napomenu da je sat vremena u gumenjaku bilo sedam osoba. S obzirom na veliku zapremninu, ovaj motor radi vrlo tiho, a prebacivanje u razne režime rada je mekano i lako. Zagrijava se minimalno, pa izdrži i cjelodnevnu jurnjavu.
Evinrude E-Tec115 KS koji nam je bio stavljen na raspolaganje za test bio je opremljenčeličnim vijkom "viper" - premda bi lakši, aluminijski, gumenjaku osigurao veću brzinu. Međutim, zastupnik - priklanjajući se odabiru većine kupaca - isporučuje takav vijak, premda je za lagana plovila primjereniji aluminijski, a taj manje šteti motoru pri udaru o stijenu nego čelični. E-Tec 115 dvotaktni je četverocilindrični vanbrodski motor s direktnim ubrizgavanjem, sofisticiran i krcat novim rješenjima. Težina motora iznosi 167 kilograma, a zapremnina 1726 ccm. Kompaktna izvedba motora ostavlja dojam motora manjih gabarita. Ovisno o postavljenom vijku, broj okretaja kreće se od 4500 do 5500 u minuti; s čeličnim vijkom "viper" br. 17 ostvarili smo maksimalnih 5500 okr./min. Cijena ovoga Evinrudeovog agregata je 77.607 (uključujući PDV), a obuhvaća čelični vijak, daljinske komande i 4 multifunkcionalna instrumenta. Ključne su mu karakteristike eksplozivan start i iznimno ubrzanje, te niska razina buke do 4500 okretaja. Motor se može održavati na minimalnom broju okretaja bez gušenja, uz nisku potrošnju goriva. Težnja da se osigura potpuna kontrola rada motora rezultirala je ugradnjom sofisticirane elektronike; elektroničke indikatore potrebno je resetirati nakon postupaka navedenih u uputama, kako motor ne bi signalizirao lažne uzbune. Dva cink-protektora su predviđena za redovitu kontrolu i mijenjanje, a cijene su im 108 kn za onaj iznad kavitacijske peraje, te 208 kuna za veći, pod krmenim zrcalom. Treći je protektor postavljen u nozi motora i predviđeno je da se mijenja svakih 10 godina, u ovlaštenom servisu, a cijena mu je 360 kuna. Impeler korisnik može sam zamijeniti - cijena mu je 318 kuna. Zastupnik preporučuje za ovaj motor sintetičko ulje Evinrude Johnson XD 100 (cijena jednog galona je 513 kn); u usporedbi s drugim uljima, E-Tec ovoga troši manje, a svjećice se mijenjaju nakon 100 sati rada.
Praktično rješenje na motorima linije E-Tec je otvor za ispiranje slatkom vodom, tako da to možete učiniti dok je brodica u moru. Upozoravamo na polugu pod ručicom gasa: radi se o komandi za automatsko konzerviranje motora - što je praktično ako nakon korištenja motora nema mogućnosti da se motor u primjerenom roku otpremi na servis. Na testu smo potrošili 138 litara tijekom 9 i pol sati vožnje različitim režimima, uključujući sat i pol pod minimalnim gasom. Motor je sva opterećenja dobro podnio, a veća potrošnja goriva u odnosu na konkurente rezultat je velikih ubrzanja pri podizanju režima rada. Naime, režim potrošnje jest moguće kontrolirati, ali je teško odoljeti iskušenju za jurnjavom po moru. Tohatsu 115 TLDI, četverocilindrični dvotaktni motor s direktnim ubrizgavanjem, uveden je na tržište prije nekoliko godina. Karakterizira ga značajno manja potrošnja goriva nego u klasičnih "dvotaktaša", a taj proizvod kompanije Tohatsu - koja je, kako nas je upozorio Toni Štambuk iz Brodomerkura, vlasnik Mercuryja, a ne obrnuto, kako smo ranije naveli - testirali smo s brzim vijkom br. 21, te potom i onim br. 17, kao i ostale. Po deklaraciji, radni maksimum motora (ovisno o plovilu i težini) trebao bi se kretati između 5180 i 5800 okretaja, postigli smo 5000, trošeći - pri brzini od 35 čvorova - 28 litara goriva na sat. Težina motora iznosi 181 kilogram, a zapremnina 1768 ccm. Na motoru su dva cink-protektora, cijena kojih je 185, odnosno 230 kuna, dok impeler stoji 400 kuna. Cijena motora je 77.079 kuna (uključen PDV), za gotovinsko plaćanje, a uključuje vijak po izboru i dva analogna instrumenta, te daljinske komande.
Zanimljiv je - i praktičan - smještaj rezervoara s uljem (oko 7 l) ispod kape motora, pa ne treba žrtvovati prostor u nekom od spremišta brodice. Proizvođač ne zahtijeva korištenje posebne vrste ulja, što znači da će valjati svako sintetičko zadovoljavajuće gradacije. Po stanju svjećica nakon desetak sati rada motora utvrdili smo da je Valvolineovo iznad predviđenog standarda za tu klasu vanbrodskih motora. Prema mjerenjima, Tohatsuov agregat pokazao se vrlo ekonomičnim, premda lijenim u startu, posebice u odnosu na EFI i E-Tec. Dostignutu brzinu lako održava, bez obzira na uvjete plovidbe, podsjećajući na "dizelaše". Tih je u praznom hodu i pri nižim režimima rada, a razina buke raste kad prijeđe 4000 okretaja u minuti. Ne smeta mu vožnja pod malim gasom - može ga se tako voziti i više sati, uz minimalnu potrošnju goriva, što svakako cijene panulaši. Nešto je bučniji od Yamahe, a tiši od Mercuryja - u odnosu na Evinrude, razina buke mu je u visokim režimima bliska, dok je E-Tec u nižim režimima tiši.
Moguće je ispiranje motora slatkom vodom dok je u moru, kroz otvor za priključak crijeva na boku motora. Za razliku od ranije testiranih motora, za čije se puštanje u rad koristi prijenosno računalo, Tohatsu je opremljen vlastitim, pa se za puštanje u rad priprema davanjem kontakta i isključivanjem ključem, prateći indikacije na jednom od instrumenata. Načelno, testirane motore treba postupno razraditi, po uputama proizvođača, kao i ugraditi separatore vode i goriva, jer je benzin na mnogim crpkama, posebice na otocima, onečišćen. Također treba pravodobno zamjenjivati elemente za katodnu zaštitu, te voditi računa o tome da slana voda Jadranskoga mora zahtijeva pažljivo održavanje impelera. Na kraju, teško je "bodovno klasificirati" testirane motore - radi se o sofisticiranim agregatima, opremljenim uređajima koji su unekoliko ispred vremena i plovila na kojima se koriste. Njihove performanse i izdržljivost ukazuju da je vrijeme, posjedujete li "dvotaktaša" stare koncepcije, da ga zamijenite nekim od testiranih bisera moderne tehnologije. U svega 100 sati vožnje novim motorom uštedjet ćete, u usporedbi s potrošnjom klasičnoga, goriva u vrijednosti oko 12.000 kuna. O ostalim kvalitetama - sniženoj buci, pouzdanosti u radu... - ne treba trošiti riječi. Jedino je problem kako današnja (nesavršena) plovila što više prilagoditi tim savršenim strojevima, kako iz tih motora izvući maksimum - za početak prilagodite vijak karakteristikama plovila.
Kad je riječ o karakteristikama po kojima je neki od prikazanih motora poseban, odnosno inferioran u odnosu na konkurente, sugestije o odabiru mogu biti sljedeće: