Portal za ljubitelje mora, ronjenja i ribolova

Ispiranje kamenca

7540419Posljednjih smo godina mogli mnogo puta čuti kako je glavni neprijatelj suvremenih izvanbrodskih motora kamenac nataložen u rashladnom sustavu. Uobičajena percepcija o redovitom servisu zamjene ulja, impelera, cink protektora i konzervaciji motora preko zime u ovom slučaju ništa ne znači, jer taj problem pogađa redom sve vlasnike plovila osim rijetkih sretnika s vezom na ušćima rijeka, gdje se motor silom prilika tretira slatkom vodom nakon svake plovidbe. Proizvođači su zbog toga s razlogom pojednostavnili sustave za ispiranje kako bi vlasnike privoljeli da nakon plovidbe redovito koriste slatku vodu. Osim što su mnogi lijeni svakoga puta razvlačiti crijevo do broda, još uvijek ima otočnih mjesta gdje se svaka kapljica kišnice čuva kao zlato.

Pucanje glava

Šteta od kamenca može biti velika. Podizanje radne temperature, kao prvi pokazatelj, ponekad se ne može dijagnosticirati jer začepljenje pogađa donji cilindar, a senzor je često postavljen na vrhu bloka motora. Zatvorenost rashladnih kanala vrlo brzo može dovesti do katastrofalnih posljedica i pucanja glave motora. Neki su to proživjeli već nakon 400 radnih sati i, sasvim razumljivo, optužili proizvođača za lošu kvalitetu korištenog materijala. Objašnjenja da je jedini uzrok kamenac bilo je teško razumjeti jer se nikada u povijesti to nije događalo, pa su serviseri počeli s češćom primjenom kemijskog čišćenja sustava. Jakov i Marin Crnjac iz splitske tvrtke Crnjac Boat Service, ovlašteni serviseri i distributeri Suzukija, demonstrirali su nam kako se to radi i ispričali svoje iskustvo s tom problematikom.

– Sve je počelo s pregrijavanjem i pojavom pucanja glava motora. Kamenac bi polako ispunjavao prostor oko donjeg cilindra, i kad bi se njegova razina popela do polovice trećega cilindra, došlo bi do pucanja aluminija. Japanci su tvrdili da se problem ne bi dogodio da su vlasnici čitali upute i motor ispirali slatkom vodom. S obzirom na to da je velik broj motora u najmu i da mnogima nije dostupna slatka voda, mi smo na svoju ruku odlučili početi s kemijskim ispiranjem Ivero Cleanerom i rezultati su bili odlični. Nakon tretmana se na dnu posude jasno vidi muljevita otopina kamenca, a problemi s pregrijavanjem i pucanjem glava su prestali – kaže nam iskusni meštar Jakov, koji ovaj postupak preporučuje svakih 200 radnih sati, u sklopu svakog većeg servisa.

Bez skidanja pete

U njihovoj suhoj marini na splitskim Mejama proces je primijenjen na Suzukiju 200 iz 2010. godine s 1200 radnih sati. Za početak je potrebno sastaviti zatvoreni krug između kante s otopinom, pumpom i crijevima. Kanta treba biti dovoljno široka da se pri ispiranju u nju slijeva sva tekućina, volumena između 30 i 100 litara. Izvana se može spojiti električna pumpa priključena na strujnu mrežu ili u kantu postaviti kaljužna pumpa spojena na brodsku bateriju. Kapacitet pumpe nije presudan, važno je samo crijevo ugurati duboko u ispirni kanal. Ako ne želite skidati petu motora, možete na crijevo staviti standardni adapter s navojem i iskoristiti otvor predviđen za ispiranje.

7540416 7540413 7540409

– Važno je prije ispiranja izvaditi termostat jer se po njegovu stanju može procijeniti razina začepljenja. Kamenac se s njega može skinuti solnom kiselinom, Ivero Cleanerom ili, ako je u lošem stanju, može se zamijeniti novim. Ispiranje se provodi bez termostata da se poboljša protok tekućine. Ja volim skinuti petu motora jer ionako mijenjam impeler, a i znalo se dogoditi da kiselina nakon dužeg tretmana malo ošteti boju na propelama – kaže nam Crnjac, navodeći kako je za standardno ispiranje potrebno oko sat vremena.

Bez razvodnjavanja

U slučaju većih problema s kamencem, tekućinu je nakon sat vremena potrebno zamijeniti novom, a u iznimnim situacijama potreban je i treći krug ispiranja. Tekućinu se ne smije razvodnjavati jer se smanjuje koncentracija aluminijskih i željeznih iona, te se značajno gube svojstva. Tijekom procesa kruženja tekućine stvara se obilna pjena pa treba voditi računa o tome da se kanta lagano nakrivi kako pumpa ne bi ostala suha. Na kraju je poželjno Ivero Cleaner zamijeniti slatkom vodom, nekoliko minuta ostaviti da cirkulira, te također oprati motor i izvana. Vraćanjem termostata u kućište i stavljanjem kape motor je spreman za plovidbu. (Slobodna Dalmacija)